recent
أخبار ساخنة

سر جعل جسمي مشدود وخسرت 50 كيلو دهون بدون ترهلات !!

سر جعل جسمي مشدود وخسرت 50 كيلو دهون بدون ترهلات !! 
تعرف كُل ولا تَكُل لتكتسب رشاقه دون رجيم 
شاهد👀الفيديو 


ناس كثير سألتني عن جسمي المشدود وسر نضارة البشره رغم اني خسيت 50كيلو واللي يشوفني يقول ان عمري في يوم م الايام كان وزني زياده ازاي كل الكرش ده والذراع اللي كان اد كده مشدود مش مرهل كان ردي عليهم من خلال النظام الغذائي الصحي واهتمام بالخضار والمياه ومن ضمن هذه الاشياء شيء مهم 
كثير لما بيعمل دايت يجد وجهه شاحب وتظهر التجاعيد ويخاف يعمل دايت كي لايظهر عليه العجز بقولكم اهتموا بشرب المياه وانكم تلعبوا رياضه بشكل يومي وتدخلوا العناصر الغذائيه وخصوصا الخضروات الطازجه ومن ضمن الاسرار القته أو القثاء أو المقتي او الفقوس هي من اهم الخضروات بيحتوي ع عناصر غذائيه رائعه فيتامين ك
فيتامين ج ومغاسيوم ومنجنيز وكربوهيدرات وبروتين مفيده للبشره قطعيها وحطيها ع عنيكي تجديها عملت مفعول حلو مفعولها الاحلى اننا نأكلها 
القته تم ذكرها بالقرآن في سورة البقره الايه 61 هي بتعزز الكالسيوم وبتعزز نضارة البشره لاحتوائها على نسبة كبيرة من المية ولما تاخدها كسناك هتفرق معاك بشكل كبير وهتعطيك احساس بالشبع وكيلو الءتا لا يتعدى ال ١٢٠ سعر حراري.
- كل ولا تأكل
 لازم تبقى عارف تاكل ايه ومتاكلش ايه حاول دايما اكلك يكون اما مسلوق او مشوي او معمول فالفرن وحاول قدر الامكان الابتعاد عن المقليات والزيوت.
- الفاكهة
لما تيجي تاكل حلوى وبعدها تاكل فاكهه مش هتحس بطعم الفاكهه لان الحلوى بتأثر على الشهية بشكل كبير وتخلي لسانك لا يتقبل الاكل الصحي.
- استخدم الدهون الصحية 
زيت الزيتون مثلا من اروع الزيوت الصحية احادى التشبع الي بيخفض من الكولسترول السئ وبيرفع من الكولسترول الجيد وطبعا استخدامة بحدود مش مفتوح.
- نبعد عن الدهون المهدرجة او النباتية 
يعني اوعى تستعمل البديل الرخيص للسمنة البلدي وهو السمنة المعلبة لانة خطر جدا.
- شرب المياه 
المياه حياه فعلا مش اي حاجة فيها مياه تكون صحية يعني مثلا العصاير المعلبة بيكون فيها سعرات حرارية كبيرة او البيبسي وان اهتمامك بالفواكة بصورتها الطبيعية افضل بكتير من المشروبات.
- السناكس
اجعل السناكس بتاعتك من الخضار وبعد رحلة التغيير يكون بالفاكهه لان في النظام الفاكهه بتكون داخلة فالنظام الغذائي مينفعش ناخدها فأي وقت.
- الجبن
الناس للاسف بتعتبر اي جبنة لايت تكون كويسة انا حذرت قبل كدا من الجبن الي بتحتوي على دهون مهدرجة وهي الدهون المصنعة السيئة فحاول تبعد عن الاجبان الي موجود فيها الدهن النباتي والاجبان المطبوخة اما احسن نوع جبنة هو الجبنة القريش لانها مصدر جيد للبروتين وسعراتها الحرارية قليلة.
- اللحوم 
حاول دائما تلجأ للحوم الحمراء او البيضاء الطازجة وحاول تبعد عن اللحوم المصنعة.
- الحليب 
الحليب بشكل عام المفروض نستخدم الحليب القادم من مصدر مباشر زي البقرة والجموسة وبالتالي بتجيبة وتغلية ٩ مرات والصبح نشيل الوش ونحطة في التلاجة ولكدا بقا معانا حليب صحى قليل الدسم وابتعد عن الحليب المعلب او البودر.
-القهوة
مسموحلك بكوبين قهوة خلال اليوم لكن النسكافية بيسبب مشاكل كتير منها بيأثر على الحرق بتاعك وانقاص وزنك وكمان بيأقر على الجلد فتلاقي جلدك كرمش. 
- الدقيق
الدقيق الاسمر افضل من الدقيق الابيض والكاربوهيدرات مثل الشوفان افضل وافضل وحاول تتناول الحبوب الكاملة وتبعد عن حبوب الي تمت معالجتها
google-playkhamsatmostaqltradent